Jste zde

Pomalý e-shop je brzda prodejů. Jak optimalizovat jeho rychlost?

Optimalizace eshopu má zásadní podíl na míře konverzí, umístění ve výsledcích vyhledávání a uživatelském zážitku.

Žijeme v rychlé době. Od technologií vyžadujeme, aby nám sloužily bezchybně a spolehlivě. Toto samozřejmě platí také o internetu. Právě proto je pomalu načítající se e-shop faktorem, který mnohé uživatele dokáže odradit od nákupu. Rychlost e-shopu hraje kromě uživatelského zážitku svou roli i při hodnocení webů očima vyhledávačů. Optimalizace rychlosti e-shopu má proto vliv také na výsledky organického vyhledávání.

Optimalizace velikosti a formátu obrázku

Bannery:

Příliš velké obrázky jsou jedním z nejčastějších důvodů pomalého načítání e-shopů. Především hlavní banner musí být, pokud e-shop nechce působit neprofesionálně, graficky precizní a dokonale ostrý. Zároveň je ale potřeba nalézt kompromis mezi kvalitou obrázku a velikostí zdrojového souboru. Dívejte se vždy na to, jak je obrázek pro banner velký. Velikost hlavního banneru e-shopu by se rozhodně měla počítat na maxilnálně vyšší stovky Kb. Kompresní technologie umožňují zachovat vysokou ostrost grafického prvku při maximální kompresi jeho velikosti. 

banner_produkty_produkt_obrazek


Produktové fotografie:

Kromě banneru pomáhají utvářet dojem graficky kvalitního e-shopu také produktové obrázky. Také zde hraje při načítání obrázku jejich velikost roli. Optimální produktový obrázek by měl mít okolo 150 Kb. Pokud jsou vaše produktové fotografie větší, můžete použít Feed Image Editor pro jejich téměr bezztrátovou kompresi. Pozornost věnujte také tomu, v jakých formátech obrázky nahráváte. Kromě notoricky známých formátů .jpg, či .png můžeme pro obrázky na e-shopu použít například také novější formát .webp. U posledního jmenovaného formátu si ovšem dejte pozor, jestli jejich zobrazování podporují kromě vašeho e-shopového řešení také srovnávače, které využíváte. Není to totiž samozřejmost.

Kontrola konverzních kódů a pluginů

Rozumíme tomu, že některé konverzní kódy, nebo pluginy potřebujete k zajištění hladkého chodu e-shopu. Zahlcení e-shopu nejrůznějšími scripty ale rozhodně není cesta ke svižnému webu. Naopak, načtení každého kódu přináší pro stránky zátěž a požadavky navíc. A jaké konverzní kódy tedy používat? Moderní e-shop se dnes už neobejde bez propojení s analytickými a reklamními nástroji. Mnoho online podnikatelů využívá také online chat, který právě tyto technologie využívá. Scripty vyvinuté poskytovateli nejrůznějších internetových nástrojů zaměřených na provozování e-shopů, bývají obvykle dobře optimalizované. Problémy ale mohou nastat u konverzních kódů vytvořených na míru. Ty byste měli využívat jen opatrně a ideálně po ověření optimální funkčnosti kódu odborníkem. 

Počet produktů na stránce

Čím více produktů na stránce zobrazujete, tím více času bude zabírat jejich načítání. V výchozím stavu tedy načítejte jen omezené množství produktů (například 20, nebo 24) a další schovejte na následující stránku. Existují také řešení, pomocí kterých můžete váš e-shop nechat produkty načítat postupně a vytvořit tak zdání nekonečné stránky. Jedná se o takzvaný “infinity scroll” a jde o elegantnější řešení, než všechny produkty zobrazovat na jedné stránce. Zároveň ale tato funkce může mást uživatele, kteří se ze zvyku snaží dostat na konec stránky, nebo si například vyhledat informace v patičce e-shopu.

 

produkty_na_strance_pocet_optimalizace


 

Příliš mnoho přesměrování

Přesměrování nabízí elegantní způsob, jak zákazníky z již neaktivních odkazů dostat na relevantní obsah. Jedná se o velmi užitečného pomocníka každého správce e-shopu. Má to ale své limity. Přesměrování byste rozhodně neměli aktivovat vícekrát. Tedy vždy pouze jednou na každou URL adresu. Každé další přesměrování načítání stránek zbytečně zpomaluje, nebo dokonce může vést k tomu, že prohlížeč odmítne stránky načíst.

Logická struktura kategorií

Přehledné členění produktů na e-shopu do kategorií není důležité jen pro přehled vašich zákazníků a algoritmů posuzujících relevantní webu pro vyhledávače. Ovlivňuje také rychlost načítání e-shopu. Z hlediska optimalizace rychlosti e-shopu je lepší členit produkty do většího množství kategorií s menším počtem produktů, než naopak. 

Výběr kvalitního e-shopového řešení

Rychlost svého e-shopu můžete ovlivnit prostřednictvím výše popsaných pravidel. Velmi důležitým faktorem, který bude svižnost internetového obchodu ovlivňovat, je samotný výběr e-shopového řešení. Takového, pro který je optimalizace rychlosti e-shopu prioritou a stojí na moderních technologiích. Standardem by měla být například funkce lazy load, která rozloží načítání obrázků, prioritizace načítání, nebo komprese obrázků. Velmi důležitou kapitolou je dnes také vývoj s ohledem na mobilní zobrazení. Právě optimalizace rychlosti e-shopu je jednou z hlavních priorit při vývoji e-shopového řešení Upgates

upgates_optimalizace_eshop_obrazky


Právě u krabicových řešení, mezi která se Upgates řadí, probíhá optimalizace systému také s ohledem na rychlost průběžně. Toto je velký rozdíl oproti takzvaným open-source řešení, která sice nabízení obrovskou míru flexibility, ale jakékoliv úpravy e-shopového jádra nechávají zcela v režii majitele e-shopu. 

 

Článek vznikl v partnerské spolupráci s Upgates, autorem je Michal Benatzky.
 

 

 

Přidat komentář

CAPTCHA
Tato otázka slouží k testování, zda jste či nejste lidským návštěvníkem, a k zabránění automatickému odesílání spamu.